fbpx
22 403 77 03, 693 445 280
biuro@kancelaria-praga.pl

Blog

Nabity na gwarancję. Jak sobie radzić z nieuczciwymi sprzedawcami?

Nabity na gwarancję. Jak sobie radzić z nieuczciwymi sprzedawcami?

    Rękojmia a gwarancja

    Kilka dni temu zepsuł nam się laptop, który kupiliśmy ok. 1,5 roku temu. Skontaktowaliśmy się ze sprzedawcą internetowym, który stwierdził, iż laptop był objęty 1 – roczna gwarancją i w związku z tym, że termin ten upłynął mogą zaoferować nam odpłatną naprawę na używanych częściach. Oczywiście byliśmy niezadowoleni z takiego postawienia sprawy zwłaszcza, że laptop był wysokiej klasy i oczekiwaliśmy, że będzie sprawny przez kilka lat. Ponieważ jednak chcieliśmy jak najszybciej mieć sprzęt do pracy więc w innym serwisie laptopów zleciliśmy sprawdzenie co się stało. W przypadku drobnej naprawy mieliśmy zamiar pokryć sami jej koszt a w przypadku poważniejszej mieliśmy zamiar skorzystać z uprawnień jakie daje nam rękojmia. Serwis, do którego przekazaliśmy laptopa stwierdził, że z bliżej nieznanych przyczyn spaliła się płyta główna laptopa (koszt naprawy 1000 – 1500 złotych). W związku z powyższym na podstawie art. 560 § 1 Kc w związku z art. 568 § 1 Kc złożyliśmy oświadczenie o odstąpieniu od umowy ze sprzedawcą internetowym, żądając zwrotu ceny oraz kosztów diagnozy i kosztów zabezpieczenia danych.

    Jaką odpowiedź usłyszeliśmy?

    Ano taką, cytuję:

    W przypadku zakupu na działalność gospodarczą rękojmia jest wyłączona , art 568 par.1 KC nie ma w tym przypadku zastosowania. Laptop był objęty 12 miesięczną gwarancją która niestety zakończyła się w zeszłym roku. Państwa odstąpienie od umowy zostaje automatycznie odrzucone.

    Cóż, oczywiście jak widzicie nie ma tu wskazanej podstawy prawnej takiego twierdzenia… dlaczego? Bo nie może być. Przepisy Kodeksu cywilnego są przede wszystkim skierowane zasadniczo do wszystkich podmiotów: zarówno w obrocie tylko z udziałem przedsiębiorców jak i z udziałem konsumentów. Dodatkowo uprawnienia konsumentów są określone w ustawie o prawach konsumentów (tj. z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 134)).

    Zabieg zastosowany przez sprzedawcę dający kupującemu roczną gwarancję na zakupiony produkt ma na celu wprowadzenie w błąd w razie awarii sprzętu. Zabieg taki „zabezpiecza” sprzedawcę przed roszczeniami kupującego, który stwierdzi wadę towaru po upływie roku a przed upływem dwóch lat od zakupu towaru. Celem jest wywołanie mylnego przeświadczenia, iż kupującemu przedsiębiorcy nie służą uprawnienia wynikające z rękojmi i dlatego otrzymał jako swoisty bonus roczną gwarancję. Otóż nic bardziej mylnego w Kodeksie cywilnym nie znajdziemy żadnego przepisu, który wyłączałby uprawnienia z tytułu rękojmi w obrocie profesjonalnym (a więc pomiędzy przedsiębiorcami).

    Pamiętajmy uprawnienia z tytułu gwarancji są niezależnie od uprawnień jakie nam ustawowo przysługują z tytułu rękojmi. Niejednokrotnie te uprawnienia jakie daje nam sprzedawca w gwarancji są mniej korzystne, od tych, które wynikają dla nas z rękojmi. Przy rękojmi zaraz po stwierdzeniu wady możemy odstąpić od umowy zaś w gwarancji najczęściej prawa do odstąpienia nie ma. Jest tylko bezpłatna naprawa.

    Jeśli jakiś sprzedawca próbował Was oszukać powołując się na to, że jako przedsiębiorcy nie przysługują Wam uprawnienia z tytułu rękojmi a gwarancja już się skończyła – zapraszamy do nas. Pomożemy.

    r. pr. Marcin Budziak

    Tags: , , , , , , , , , , , , , ,